>

Isnin, 12 Mei 2014

Jamak atau Jimak ni ?

PERINGATAN : 
Segala yang di tulis telah diolah. 

[Andai Tersalah Bahasa dan Maklumat Sila Tegur Saya]

Teringat pula sewaktu saya bertalaqqi dengan Murabbi baru-baru ini, Ustaz memberitahu kepada saya permasalahan dalam menunaikan solat Jamak, dan  Qasar. Boleh dilakukan waktu bila dan cara-caranya. Saya percaya dan yakin, semua pembaca blog picisan saya tahu bagaimana untuk menunaikannya. Oleh itu jangan gundah jangan gelana kerana itu semua boleh belajar. 



Jadi untuk dijadikan cerita, sewaktu Ustaz bercerita mengenai solat Jamak, jadi dia menceritakan pengalamannya dimana ada seorang Mutawwif menceritakan pengalamannya di Makkah. Sewaktu itu dia membawa 30 orang Jemaah Umrah untuk menziarahi bukit ..(saya tak ingat nama bukit tu -- Siapa yang tahu sila bagitahu di bahagian komen ye ? ).. Bukit itu ada sejarahnya tersendiri apabila semasa peperangan Uhud dahulu, para syuhadah terkorban di situ. Lalu jasad-jasad para syuhadah di semadikan di bukit itu. Pada tahun berapa saya pun dah lupa Ustaz cakap, sewaktu kerajaan Arab Saudi ingin membina terowong untuk melintasi bukit itu, mereka terjumpa jasad manusia yang masih berdarah segar, tidak reput dan tidak berbau. 

Lalu, ditanya kepada para Ulama' ketika itu, dan mereka menyetejui dengan musyawarah bersama Para 'Alim, dan Ulama', mereka bersepakat menyatakan bahawa itu adalah jasad para syuhadah yang gugur ketika perang Uhud. 

Setelah itu, Mutawwif berhenti sebentar dan bertanya kepada kumpulan 30 Jemaah Umrah Malaysia tadi. Mutawwif bertanya :

Mutawwif : Baiklah semua, ada apa-apa persoalan yang ingin diajukan ? 

Para Jemaah : Tiada ! (*semua menjawab)

Tiba-tiba terlihat seorang jemaah mengangkat tangan

Jemaah A : Ustaz, macam mana nak solat Jamak ye ?

Lalu Mutawwif menceritakan mengenai solat jamak di Makkah. (*saya tak ingat apa Murabbi bagitahu - Jadi, sesiapa yang tahu mengenai solat Jamak dan Qasar di Makkah sewaktu Umrah boleh berkongsi di sini)

Tiba-tiba ada seorang lagi jemaah menyampuk, lalu berkata

Jemaah B : Jamak tu Jimak ke Ustaz ? Boleh Jimak ye ? Macam mana nak Jimak ?

Para Jemaah dan Mutawwif pun terdiam dan dalam masa yang sama tergelak kecil. 

Itu adalah kelucuan yang boleh kita dapati. Tapi, kesimpulannya, kita kena tahu beza antara Jamak dan Jimak ..okay ? hehehe


p/s : Tolong saya dalam mengisi ruangan yang saya bertanya kepada semua. Hehe.. 

24 ulasan:

  1. hahaha, macam mana boleh tak tahu ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha .. bukan tak tau tapi taknak ambik tau kot

      Padam
  2. Biasalah tu..kadang-kadang menda ni pun saya sendiri tertukar...haha

    BalasPadam
  3. tu Bukit Uhud la bro, bro dah beri jawapan...
    Bahaya ni, beza sangat maknanya jamak dan jimak, kalau tersasul ko la juga....heeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. oohh ..terima kasih bro sebab bagitau .. bukit Uhud ye..

      hehe..memang bahaya

      Padam
  4. kalo jimak mai saya ajaqkan....hehehe

    BalasPadam
  5. jangan tersilap tulis nanti bahaya jadinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak bahaya mana..tapi malu lah nanti

      Padam
  6. jimak dan jamak berbezalah :)

    BalasPadam
  7. keyword jimak dan jamak ada kekuatan masing-masing

    BalasPadam
  8. jamak dan jimak
    keduanya anugerah allah kepada hambanya

    BalasPadam
  9. Hehee.. mmg kdg2 ada yg tersasul kan.. konfius.. :D :D

    BalasPadam
  10. Parah mereka yang tak tahu beza Jimak dan Jamak nie.. hehehee :P

    http://timetravelafif.blogspot.com/2014/05/kembara-england-part-8-buckingham.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak parah mana bro .tersyasyul je..hehe

      Padam
  11. ahahahahahaha... bahaya jadinya kalau tersalah sebut ni..... ahahahaha... :D nak jimak bape rakaat ni?... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. amboi seloroh dia..hehehe..
      3 ? kikiki

      Padam
  12. hahahha bahaya sebab tu kene gi ngaji kan

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...